El museu al Casal Dr. Daurella

El 1973, el Sr. Santigo Daurella de Rull va fer donació del Casal Daurella, residència d’estiueig de la seva família des de primers del segle XX, al municipi de Cardedeu, amb la condició que s’hi instal·lés una institució cultural local. Des del primer moment és va veure la possibilitat, i així consta en l’acte de donació, d’instal·lar-hi definitivament el Museu Arxiu Tomàs Balvey.

L’edifici, situat al carrer del Doctor Daurella, núm. 1, i dotat d’un esplèndid jardí, es va inaugurar oficialment el 6 d’abril de 1975 una vegada acabades les obres d’adequació. Batejat amb el nom de Casal de Cultura Dr. Daurella, va acollir definitivament el Museu Arxiu al primer pis, les col·leccions de ciències naturals al segon pis i les d’eines i equips a la planta baixa; d’aquesta manera van tornar a estar integrades totes les col·leccions, inclosa la farmàcia del segle XVIII. Als baixos d’aquest edifici, s’hi va instal·lar també la Biblioteca Popular Marc de Vilalba, creada el 17 d’agost de 1947 i traslladada al Casal de Cultura Dr. Daurella el 1975, on ha estat en funcionament fins a l’estiu de 1997.

D’ençà el 1975, en què s’inaugurà el Casal Dr. Daurella, el Museu Arxiu Tomàs Balvey va mantenir una certa activitat. Es va crear un nou patronat, presidit per l’alcalde, el Sr. Jaume Viure, i un nou director, el Sr. Josep Castells, mentre que el Sr. Pau Fort va continuar fent les feines de conservador i de secretari.

El Museu obria les portes al públic els dissabtes a la tarda i els diumenges al matí, amb la possibilitat de visitar-lo a hores convingudes. I tot i no dur-s’hi tasques específicament museístiques, va esdevenir centre d’activitats culturals diverses com ara tallers de ceràmica per a infants i adults, taller de policromia i pintura o classes d’idiomes, algunes d’elles sufragades en part per la Fundació Intermas per al foment de les arts plàstiques.

El 1980, el Casal de Cultura i el Museu Arxiu van obrir una línia editorial amb unes publicacions d’història i patrimoni local i es va editar un tríptic amb informació bàsica del Museu.

El 27 de febrer de 1987, l’Ajuntament va aprovar uns nous Estatuts del Patronat Municipal del Museu i Casal de Cultura, i el Patronat va renovar-ne Junta. Es va mantenir com a director el Sr. Josep Castells, pintor i destacat home de cultura de Cardedeu. A partir d’aquest moment es van iniciar treballs de d’inventari i documentació i algunes millores tècniques que van permetre incloure, l’any 1995, el Museu Arxiu Tomàs Balvey al registre de Museus de la Generalitat de Catalunya amb el núm. 71 i dins la categoria de Museu Locals.