La creu de terme, novament recuparada

Publicat el 7 juny, 2018

Aquesta setmana s’ha començat a restaurar i s’ha col·locat una rèplica de la creu original.

La creu, de 1679, durant la Guerra Civil fou trencada en bocins i el veí Romà Julià Bonet la va guardar i conservar. Anys més tard el picapedrer Josep Sabaté la va reconstruir i es tornà a beneir el 29 de gener de 1941. Novament l’any 1969, una envestida d’un camió va tornar a ser trencada i restaurada. I, el passat cap de setmana 28 i 29 d’octubre ha estat, una vegada més, malmesa a causa d’un acte d’incivisme.

Cal esmentar que a l’any 1969 a més de restaurar-la la varen canviar uns 30 metres del seu lloc original. El motiu d’aquest canvi fou unes obres de rectificació de la carretera i de les obres de la doble via del tren.

La Creu de Terme de Cardedeu ha estat instal·lada de nou després que quedés greument malmesa arran d’un incident provocat per dos menors d’edat mentre feien parkour. Ara s’ha col·locat una rèplica de la creu original, que un cop restaurada serà custodiada pel Museu Arxiu Tomàs Balvey per preservar-la, seguint indicacions de l’Oficina de Patrimoni Cultural (OPC) de la Diputació de Barcelona. L’Ajuntament de Cardedeu té sol·licitada una subvenció a la Generalitat de Catalunya per restaurar la creu original.

Es tracta d’una creu de braços lobulats amb relleu a les dues cares: la Marededéu envoltada per querubins en una i Crist Crucificat a l’altre. Aquesta nova creu està orientada  amb la imatge del Crist alineat amb l’escut de la base i la imatge de la Marededéu, alineada amb la pregària.

Els operaris de l’empresa especialitzada ja han instal·lat el fust i la creu, i al llarg d’aquesta setmana es començaran els treballs per donar-li l’efecte d’envelliment com a la resta del conjunt.

La Creu de Terme és una creu monumental de l’any 1679, el monument més característic de Cardedeu, i està situada a l’entrada del municipi venint de Granollers, a la plaça de la Creu. L’Ajuntament en concedeix una reproducció en bronze com a màxima distinció de la vila.

Breu història sobre la creu de Terme de Cardedeu:

Les creus de terme assenyalaven el punt més alt de la població així com el límit del terme, tal i com indica el seu nom.

Aquesta la va fer erigir mossèn Esteve Escariu l’any 1679 (que també va fer erigir la capella del sant crist al carrer hospital) i fins el 1947 va ser el límit occidental del recinte urbà.

Es tracta d’una creu monumental de pedra granítica  sobre una base circular amb tres graons de pedra granítica. El sòcol és rectangular i té diverses inscripcions en quatre de les cares, en una d’elles hi “diu dient un pare nostre i ave maria camina 40 dies perdó”. Any 1679, i en una altre l’escut de Cardedeu i un manat de cànem.

La columna és d’estil salomònic, pròpia de l’arquitectura barroca i capitell corinti, i coronada per la rèplica actual de la creu llatina amb la Marededéu i el Sant Crist crucificat.

Durant la Guerra Civil la creu fou trencada en bocins i Romà Julià Bonet, veí de Cardedeu, la va guardar i conservar. Anys més tard, Josep Sabaté, picapedrer, la va reconstruir i es tornà a beneir el 29 de gener de 1941. Una anys mes tard, el 1969, es tornà a malmetre degut a un cop amb un camió.