Taller d’elaboració de ratafia

Publicat el 20 abril, 2018

Dissabte 2 de juny a les 11

Al jardí de plantes remeieres del Museu

5 € general / 3€ reduïda

Amb reserva prèvia (entrades exhaurides)

Un any mes us proposem un taller obert per aprendre i veure com s’elabora la ratafia de la iaia Maria a la terrassa del Jardí.

El taller tindrà lloc el proper dissabte 2 de juny a les 11 del matí i tothom qui vulgui preparar la Ratafia, haurà de demanar la llista d’ingredients que cal portar.

La Ratafia de la iaia Maria és basa en una recepta típica i tradicional de Cardedeu, recuperada i difosa amb la col·laboració d’Enrica Renter, Remei Pinell i Teresa Comas i és en un producte característic del Museu i de Cardedeu.

El jardí de plantes remeieres del Museu Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu, serà el marc on es desenvoluparà i es podrà tastar la Ratafia de l’any passat.

Què cal dur per fer la ratafia al museu?

Heu de portar:

• 3 litres d’anís dolç (avui només en necessitem 2 litres)
  • 300 gr. de sucre
  • 1 nou moscada
  • 3 pessics de marialluïsa (si no en teniu de fresca pot ser seca)
  • 3 pessics de tarongina (si no en teniu de fresca pot ser seca)
  • 3 pessics de poliol d’aigua (si no en teniu de fresc pot ser sec)
  • 1 barra de canyella
  • ½ pell de llimona
  • ½ pell de taronja
  • recipient de vidre de bocal ample, d’uns 4 litres, per poder fer la barreja. S’ha de poder tapar.
  • 1 ganivet

La resta d’ingredients us els facilitarem des del museu.

LA RATAFIA DE LA IAIA MARIA

La Ratafia de la iaia Maria de Cardedeu, s’elabora segons recepta antiga i autòctona, aprofitant la lluna vella de maig tal i com mana la tradició.

La Ratafia és un licor d’herbes i nous verdes, tradicional de Catalunya, i normalment d’elaboració casolana. És un costum molt estès en totes les comarques del Principat.

En la fórmula de la Ratafia de la iaia Maria de Cardedeu s’hi troben a més de les nous tendres, una quinzena d’herbes aromàtiques com espígol, maria lluïsa, poniol, i tarongina i també espècies com canyella i nou moscada. Tots aquests ingredients, els uns tallats, els altres en pols o ratllats, es maceren en anís durant quaranta dies “a sol i serena”, ja que els canvis de temperatura afavoriran l’absorció dels principis aromàtics i essències de les plantes.

L’ elaboració d’aquests licor dolç, de propietats digestives, es realitza al Museu de forma comentada i oberta a tothom que tingui interès en aprendre i preparar-se la seva Ratafia. Per a tots aquells que vulguin, el Museu Arxiu facilita la recepta i algunes de les herbes que cal incorporar, així com explica tot el procés que cal seguir en el temps de maceració i realització de la Ratafia, segons fórmula tradicional autòctona.

I per aquells qui hi desitgin, el mateix dia o al llarg de tot l’any, es pot adquirir a la botiga del Museu, la Ratafia de Cardedeu envasada i preparada cada any.