Joan Grífols. Una passió, un temps. Ràdio Cardedeu

Del 13 d’abril a l’11 de setembre
Publicat el 19 març, 2018
A la planta baixa del MATBC
Organitza: Museu Arxiu Tomàs Balvey i Ràdio Televisió Cardedeu
Amb la col·laboració:Jaume Terricabras, Diputació de Barcelona i Departament de
Cultura de la Generalitat de Catalunya
Inauguració divendres 13 d’abril a les 19h

Exposició: “Joan Grífols. Una passió un temps. Ràdio Cardedeu”. Un recorregut per la història de Ràdio Cardedeu de la mà del seu fundador i col·leccionista, Joan Grífols, coincidint amb els 10 anys de la seva mort.

L’ exposició ha estat organitzada des del MATBC conjuntament  amb Radio Televisió Cardedeu i la família Grífols.

JOAN GRÍFOLS. UNA PASSIÓ, UN TEMPS. RÀDIO CARDEDEU

Els anys 70 del segle XX van ser uns moments d’importants canvis polítics, socials i culturals al nostre país, conseqüència dels convulsos anys 60 arreu del món.

Després de la mort de Franco l’any 1975, comença una època de progrés i noves llibertats, que porten una gran part de la societat civil, sobretot els més joves, a transformar el món i a posar-se al capdavant de noves iniciatives culturals i socials.

És en aquest context que les primeres emissores de ràdio comencen a emetre. Moltes d’aquestes emissores estaven emparades per l’Església catalana, força progressista en aquell moment, tant pel seu punt de vista d’obertura envers la llengua, com en l’educació i l’arrelament del país. A més, pel fet de ser de l’Església, no estaven tant controlades per l’Estat.

La introducció del català a la ràdio tot just començava així, com també comencen a néixer les primeres ràdios locals i ràdios lliures, impulsades per entitats, la majoria dels quals promogudes per activistes i moviments socials alternatius i independents, de protesta i de reivindicació de llibertats.

En aquest context, Cardedeu va començar el seu projecte radiofònic a finals de 1978 i principis de 1979, fruit de la inquietud d’un jove, Joan Grífols. El 29 d’agost de 1979, aprofitant una revetlla al carrer de Sant Ramon, es va fer la primera emissió en directe. Naixia Ràdio Borrego, amb la filosofia de ser una ràdio local i independent i que, al cap de poc, es passaria a dir com la coneixem avui dia, Ràdio Cardedeu.

Es tractava d’una emissora que oferia continguts bàsicament d’interès local, cultural i polític, amb programes informatius, musicals, tertúlies d’història local i/o de divulgació científica, on participaven les diferents entitats de la vila i també particulars amb inquietuds diferents. Aquest fet la convertia en una emissora oberta i participativa, característiques que encara avui, gairebé 40 anys més tard, encara conserva.

JOAN GRÍFOLS, L’IMPULSOR

Nascut el 1947, estudià per pèrit electrònic industrial i, ja de ben jove, es va interessar pel món de la radiodifusió.

Als 18 anys va tenir l’ocasió de formar part de l’equip tècnic del cantant José Guardiola, en una gira per l’Estat espanyol. Juntament amb un amic, van crear un taller on construïen equips de música, societat anomenada Nash.

Apassionat per la música, els mitjans radiofònics i les antiguitats, va aconseguir tenir una col·lecció excepcional de ràdios i micròfons, i va ser també un dels principals impulsors del naixement de Televisió de Cardedeu, la primera televisió local de l’Estat espanyol, així com de les Nits de Folk i Jazz de Cardedeu.

Les persones que el va conèixer diuen que era discret i reservat, però també inquiet i apassionat, sempre interessat pel món de l’associacionisme i ombra activa d’activitats que es feien a la vila. Era una persona molt especial, independent, sempre amb moltes idees, creatiu i sensible, de vegades proper i, d’altres, aspre i distant. De caràcter introvertit i actitud radical. Un ocell lliure que defugia qualsevol control. De personalitat activa i totalment altruista. Sempre sorprenent.

En Joan va morir el 2 de març de 2008, deixant enrere un important llegat i un gran record a les persones que van coincidir en el seu camí. Després de 10 anys de la seva mort, se li vol retre homenatge amb aquesta exposició, que il·lustra el seu recorregut i el seu gran interès pels mitjans radiofònics.

LA COL·LECIÓ DE RÀDIOS I MICROS

Joan Grífols va ser un gran aficionat a les antiguitats i al col·leccionisme.

Va començar amb les motos i els cotxes antics, i més endavant, a mesura que s’endinsava en el món de la radiodifusió, es va decantar per les ràdios i els micròfons antics.

A mitjans dels anys 80 va començar a moure’s per diferents mercats i fires d’antiquaris, brocanters i col·leccionistes d’a

rreu, i va donar peu a la seva gran afició de col·leccionar ràdios i micròfons de diferents èpoques, tant pel seu interès històric i documental com per l’estètica i la diversitat de dissenys, que reflectien els llegats culturals de cada època.

Amb els anys, la seva col·lecció, que avui es mostra, ha esdevingut una de les més importants del país.

“La meva afició al col·leccionisme de ràdios va començar quan el meu oncle, que va ser el primer en organitzar audicions de ràdio en públic amb un aparell de trompa, que ell mateix havia construït, em va regalar una ràdio de capella de la marca RUBI i alguns xassís. A partir d’aquell moment, vaig començar a buscar aparells arreu i avui tinc una col·lecció de la qual em sento molt satisfet.”

Joan Grífols, 1996, a la revista “La Ràdio d’època”

Tots els diumenges, a les 12h, visita guiada gratuïta

Mira el reportatge sobre Joan Grífols a RTVCarededeu

Una resposta a “Joan Grífols. Una passió, un temps. Ràdio Cardedeu”

1. Álvaro Martín ha dit:

Benvolguts/Benvolgudes,

Existeix catàleg d’aquesta exposició? I en cas afirmatiu, quin és el seu preu?