1900, roba interior

Publicat el 19 maig, 2017

Per tal de completar amb la col·lecció del MATBC l’exposició itinerant de la planta baixa “Intimitats. La roba interior dels segles XIX al XXI” hem desvestit la vitrina del museu i l’hem deixat amb una petita mostra de la roba interior més habitual als volts del 1900, donada recentment al museu per Mary Pi de la Serra en nom de la seva tia, Maria Ventalló de Pi de la Serra.

Cos i enagos

Núm. reg.:5100 / 5101

Donació de Mary Pi de la Serra en nom de Maria Ventalló de Pi de la Serra

A finals del segle XIX i principis del XX, les dones es posaven sota la faldilla una roba fina coneguda amb el nom d’enagos, que servien tant per  protegir-se del fred com per donar volum a les faldilles o vestits.

Els enagos acostumaven a ser de fil de cotó, de roba blanca ornamentada amb randes, puntes i llacets; fins i tot, en diferents èpoques, se n’havien arribat a dur diverses capes per donar volum a la roba.

També era freqüent vestir fins cossos de fil sota les camises i vestits, menys opressors que els corses i per tant més còmodes. Com els enagos eren blancs, ornamentats i sovint amb les inicials bordades, com és el cas del cos del museu on s’hi poden veure les inicials M J.

Els descendents de la família de Francisco Pi de la Serra i Mata de la Barata han fet donació, a l’Arxiu de Terrassa i al Museu Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu, de documents i peces de roba conservades. Una manera important de contribuir a la recuperació de la memòria de la històrica del nostre país. Els objectes també són documents històrics.