Nenúfars

Publicat el 9 maig, 2017

Amb la recent renovació del jardí, una de les noves espècies que s’han replantat a la bassa són els nenúfars (Nymphaea alba i Nymphaea tetragona).

Es tracta d’una planta aquàtica perenne, del gènere de les nimfees amb tiges força llargues que neixen en els rizomes que viuen submergits en aigua dolça i van fins la superfície on trobem les característiques fulles flotants. Es caracteritzen per tenir diferents tipus de flors amb formes i colors variats. Aquestes flors, que també suren damunt de l’aigua quan són obertes, duren en la planta uns 8 o 10 dies, s’obren quan els toca el sol i es tanquen quan aquest desapareix.

La flor de les nimfees (que agrupa nenúfars i lotus) també és coneguda per la seva bellesa, i deu el seu nom a les nimfes, essers mitològics protectors de la natura i associades sempre a espais amb aigua com estanys, rius, fons o mars.

Com alcaloides actius, les nimfees contenen nupharina i nymphaeïna, amb propietats sedants i antiafrodisíaques. Pel seu alt contingut en tanins, té qualitats astringents i es fa servir en tractaments per la inflamació de ronyons i de l’intestí. També és antiespasmòdica, sedant i antibiòtica.

A la bassa del museu, com a tots els espais d’aigua tranquil·les, els nenúfars tenen, a més, la funció de depuració de l’aigua ajudant a mantenir-la més clara, més neta i més sana.