Tomàs Balvey Col·leccionista

Col·lecció de col·leccions
Publicat el 11 novembre, 2010

Foto: Enric MontesL’esperit col·leccionista de l’apotecari Balvey,  és el que s’ha volgut mantenir i és l’essència de l’exposició permanent de la segona planta del Museu.

Tomàs Balvey i Bas, apotecari de formació i historiador d’afició, és un clar testimoni i exemple d’aquells homes il·lustrats –metges, advocats, notaris i altres professions liberals– que van compaginar la seva tasca professional amb la seva dèria·col·leccionista i científica. Moltes d’aquestes col·leccions, gràcies a l’esperit del seu recol·lector, han estat l’origen de bona part dels fons i museus públics actuals.

De Museu, jo ja n’havia començat un, cinquanta anys enrere (1901), pel meu compte, servint-me en part de les robes antigues que havia heretat dels meus familiars. Mes, quan ja traspassà, per la seva importància, el qualificatiu de col·lecció particular, prenent amb justícia el de Museu, i encara més el d’Arxiu, per la molta documentació que havia aconseguit de les cases del terme, vaig donar-lo al poble, naturalment que mitjançant qualques condicions, en el mes d’octubre del 1944…

Tomàs Balvey: En Tomàs Balvey i Bas
Antecedents biogràfics. Granollers. 1955

Tomàs Balvey: Col·leccionista pretén explicar la faceta humanística d’aquest personatge, així com l’origen i el sentit d’unes col·leccions tan variades, en què l’interès recau precisament en la seva singularitat, en la seva procedència local i, en alguns casos, en el seu valor històric i documental. Una selecció acurada dels objectes més destacats del fons en col·lecció de Balvey es presenten ordenats per temàtiques i classificats en dos grans àmbits:

El món científic, amb les col·leccions de numismàtica, arqueologia, etnologia, paleontologia i ciències naturals.

El món de quotidià, amb una selecció dels objectes que formen les col·leccions d’objectes de ceràmica, ús domèstic, indumentària, ús personal, objectes d’ús religiós, objectes d’art i decoració, així com mecanismes i instruments, testimonis de la incipient modernitat de finals del segle XIX.

El seguit de vitrines, plenes d’objectes diversos degudament classificats i explicats, s’acompanyen de notes i aforismes del mateix Tomàs Balvey, testimonis de la seva personalitat.